FANDOM

Színválaszték: kék

Ország: Franciaország

024Karthauzi
   Még ma sem lehet teljes mértékben bebizonyítani a karthauzi valós erdetét. egy azonban biztos tény, hogy a 16. században feltűnt Róma környékén és Franciaországbanegy zömök testalkatú, rövidszőrű, kék színű macska. A fajta Charteux elnevezése először a 18. században bukkant fel. Akkoriban sok ilyen kék színű, rövidszőrű macskát láttak megfordulni Párizs utcáin, de úgy tartják, hogy eredetileg Franciaország egy hegyvidékes területéről, a Grand Charteuse-ből származik, ugyanis itt alakult meg a karthauzi szerzetesrend a 11. században, és úgy tartották ,hogy az itt élő szerzetesek tarottak ehhez ilyen típusú macskákat. Azonban ezt az eredettörténetet sem tudják bebizonyítani. Később azonban újra felbukkant a karthauzi. A 19. században a kiállításokon gyakran feltűnt. Köztudottan a kék macskák akkoriban nagyon népszerűek voltak mind a kiállítások, mind a tenyésztők körében. A tenyésztésüknél azonban már annyira nem figyeltek oda a fajtatisztaságra, így a tenyésztők gyakran kereszteztek egymással kék színű macskákat, akiknek származását figyelmen kívül hagyták. Később azonban már kezdtek odafigyelni erre a problémára, és a tenyésztők próbálták fajtatisztává tenyésztein a kék macskákat. A karthauzival ez a folyamat csak későn történt meg, ugyanis csak az 1980-as évektől tartják számon külön fajtaként.
   A karthauzi zömök, izmos testfelépítésű, közepes-nagy méretű, magas macska. Meglehetősen nagy mancsai vannak. Közepesen hosszú farka széles, vége felé elkeskenyedik, vége lekerekített. Megjelenésükben a hímek sokkal impozánsabbak a nőstény egyedeknél. Nagy feje, széles koponyája van. Hosszú, széles az orrvonala. Fülei közepes nagyságúak, magasak, felül tűzöttek. Nagy szemei vannak, amelyek nem lehetnek túlzottan kerek formájúak, enyhén felfelé ívelt. Puha, kettős bundája van. Aljszőrzete gyapjas. Szőrzete csillogó, rugalmas, kicsit eláll a testtől. Ezt a fajtát csupán kék színben tenyésztik. A bajuszpárnákon, az orron , és a fülek hátoldalán a szőre ezüstös árnyalatú. Szemszíne lehet réz, aranysárga, borostyán. A karthauzi születésekor általában világos cirmos mintázatú, de ennek kb. két és fél éves korára teljesen el kell tűnnie.
   A karthauzi ideális családi kedvenc. Jó természetű, szelíd, barátságos macska. Könnyen kezelhető, nem jellemző rá az agresszió, nehéz kihozni a sodrából, így nyugodtan lehet gyerekek közelében is tartani. Hangja lágy és szerény, de ezt is csak ritkán hallhatjuk, mert a fajtára jellemzően nagyon csendes. Nincs szüksége az állandó figyelemre, de nem tagadja meg a kényeztetést sem, hiszen minden macska örömmel fogadja gazdája szeretetét.