Wikia

A Macskák-wiki

Skót lógófülű

Hozzászólások0
33pages on
this wiki
Színválaszték: minden szín, és ezek kombinációja

Ország: Nagy-Britannia

250px-Lilac Scottish Fold.jpg
   A fajta eredete körülbelül 1961-ig nyúlik vissza, amikor egy skót pásztor, William Ross megpillantott egy fehér kiscicát a szomszédos pajtában, akinek furcsa mód előre hajlottak a fülei. Nem sokkal később ez a macska (Susie) világra hozta első kölykeit, akik között szintén akadt egy, az anyjához hasonlóan lógófülű kiscica (Snooks), akit William és felesége, Mary magukhoz vettek. Snooks első almában született az első regisztrált skót lógófülű macska, aki egy fehér hím kölyök volt, és Snowballnak neveztek el. Ezután elindult a tenyésztési program. Angliában meglehetősen hamar elismerte a fajtát a G. C. C. F., és más országokba is sikerült eljutnia az új fajtának, többek között az Amerikai Egyesült Államokba. Azonban a tenyésztés során problémák merültek fel. Kiderült, hogy a fül porcos részének elváltozásáért felelős gén más testrészekben is elváltozásokat okoz. Gyakran előfordult, hogy a skót lógófülű farka megvastagodott, és az is megesett, hogy a lábaival is ugyanez történt, ami a járásában okozott gondot a macskának. Ezek az ún. rendellenességek kb. hét hónapos korban jelentkeztek. A tenyésztőknek sikerült rájönniük, hogy ezek a rendellenességek csak akkor fordulnak elő, ha két lógófülű macskát pároztatnak. Így ha a további tenyésztésben csak a teljesen egészséges skót lógófülűeket keresztezték brit rövidszőrűekkel, akkor ez a probléma kiküszöbölhető. Ennek ellenére az 1970-es években megfosztotta bajnoki státuszától a G. C. C. F., ami azt jelentette, hogy nem igényelhettek törzskönyvet a tenyésztők skót lógófülű macskáik számára, és kiállításokra sem vihették el őket. Ezután a skót lógófülű tenyésztése elsősorban az Egyesült Államokba tevődött át, ahol a jelentkező rendellenességeket szintén kiküszöbölték azzal, hogy a nem teljesen egészséges egyedeket kizárták a programból, és csak amerikai rövidszőrűekkel folyt a keresztezés. Egyes amerikai szervezetek már 1973-ban elismerték a fajtát, a C. F. A. bejegyzésére azonban 1978-ig várni kellett. Európában is egyre több macskaszövetség ismerte el a skót lógófülűt. A Brit Macska Szövetség 1984-ben jegyezte be, de a G. C. C. F. a mai napig nem változtatta meg korábbi döntését. A skót lógófülűnek van egy hosszúszőrű párja, a felföldi lógófülű. Már a tenyésztési program kezdetén bevontak hosszúszőrű macskákat a tenyésztésbe, így csak idő kérdése volt, hogy mikor bukkan fel az első hosszúszőrű példány. Amerikában nagy lelkesedés és érdeklődés fogadta a felföldi lógófülűt, melyet 1987-ben be is jegyeztek az Egyesült Államokban. Érdekesség, hogy a skót lógófülű kölykök füle a születésük utáni első pár hétben egyenesen áll, és majd csak három-négy hónapos koruk körül konyul le azoknak a kölyköknek a füle, akik hordozzák a lógó fülért felelős gént. Skót állófülűnek vagy felföldi állófülűnek pedig azokat az egyedeket nevezik, akiknek egyenes maradt a füle.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki